tiistai 4. syyskuuta 2018

KUNTOSALIT KUNTOON - osa 1: Kiinteät kulut

Miksi toiset kuntosalit menestyvät ja toiset eivät?
Tässä äärimmäisen rankalla kädellä yksinkertaistettu syy kaavion muodossa. Nimittäin kiinteät kulut. 



Puhutaan loppujen lopuksi ihan perusasioista, jotka tuppaavat kuitenkin välillä unohtumaan yrittämisen alkuhuumassa. (Ja nämä periaattethan toki toimivat alalla kuin alalla)

Kiinteät kulut koostuvat tilavuokrasta, sähköstä ja vedestä, laitteista, järjestelmistä, palkkakuluista, siivouspalveluista jne. Näistä juuri tilavuokrat ja laiteleasing vievät usein jo leijonan osan, varsinkin jos niiden suhteen ei ole tehty paljoakaan kilpailutusta.

On aivan eri asia maksaa kiinteitä kuluja 6000€/kk kuin 11 000€/kk. Käytännössä se tarkoittaa että jos kummallakin kuntosalilla jäsenyys maksaa saman verran, 35€/kk (alv 0), niin kuntosali 2 joutuu hankkimaan 142 jäsentä enemmän kuin kuntosali 1, vai kattaakseen isommat kiinteät kulut. Ja nämä jäsenet on myös pystyttävä pitämään kuukaudesta toiseen, mikä on jo oma haasteensa. 
142 jäsentä enemmän tarkoittaa myös usein isompia satsauksia markkinointiin, enemmän henkilötyötunteja asiakaspalvelun ja myynnin osalta ja isompia kuluja veden, sähkön ja siivouksen suhteen. Kulut siis vielä kertautuvat kaiken muun lisäksi. On siis äärimmäisen tärkeää miettiä jo starttivaiheessa millaisiin kiinteisiin kuluihin omat resurssit riittävät ja kilpailuttaa ja neuvotella hinnat sen mukaan. Paino nimenomaan sanalla: neuvotella. Sillä kaikki on aina neuvoteltavissa ja esimerkiksi laitekaupassa asiantunteva myyjä osaa kyllä räätälöidä asiakkaalle hänen tarpeisiinsa ja budjettiinsa sopivan ratkaisun.

Ja ei, isot kiinteät kulut eivät tietenkää ole automaattisesti kuolinisku saati ainoa syy kuntokeskuksen mahdolliselle kaatumiselle, mutta kasaavat enemmän painetta myynnille, markkinoinnille sekä asiakaspalvelulle ihan jokapäiväisessä toiminassa. Kysymys kai kuuluukin, paljonko painetta olet valmis ottamaan vastaan?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti